2023-2024 Eğitim Öğretim Yılının sona ermesiyle birlikte tüm okullarımızda karne dağıtım töreni coşkuyla gerçekleşti. Karneler alındı ve yaz tatili başladı. Çocuklarımız karnelerini aldı, kimi üzüldü kimi sevindi, Hayırlı uğurlu olsun diyelim.
Bizde hazır “karne” dönemine girmişken hem ülkemizin hem de şehrimizin “Eğitim-Öğretim”le ilgili durumuna bir göz atıp, yöneticilerimizin konuyla ilgili performans değerlendirmesini yaparak bir karne hazırlayalım dedik…
Alın Size Karne!... Üniversite giriş sınavları,Liselere giriş sınavları yani ülke genelinde,merkezi sistemle yapılan sınavlar bir anlamda eğitim sistemimizin aynası niteliğindedir. Eğitimin geneline yönelik çok önemli ipuçları veren bu sınavların sonuçları, düzgün bir şekilde değerlendirildiğinde,rasyonel bir bakış açısı ile baktığımızda bizi çok daha önemli olan bir sonuca götürüyor ; Şehirlerin eğitime bakış açılarını, ihmal edilmişliklerini,sahipsizliklerini ve yerel dinamiklerinin bu konuya gösterdikleri duyarlılık derecesini..Bakalım Tekirdağ’ımızda bu durumlar nasıl
Yaptığımız araştırma sonucunda ulaştığımız bilgi ve belgeler o kadar şaşırtıcı ve o kadar düşündürücü ki!...
Bu şehrimiz açısından bir beka sorunudur dersek inanın ki abartmamış oluruz!...
2023 yılında İstanbul Üniversitesine bağlı Şehir Politikaları Uygulama ve Araştırma Merkezi’nin yayınlamış olduğu “İLLER ARASI REKABET ENDEKSİ” raporuna göre ;
Tekirdağ iller arasında yapılan tüm rekabet analizlerinde; Ticaret,Tarım,Turizm,Ekonomi,Yaşam koşulları vs. hepsinde ilk 10 içerisinde yer alıyor.Ve araştırmacıların kendi uygulamış oldukları metodla bir de “kümeleme” yapılmış ve sonuç karşılaştırmaları bu tablolama sistemiyle de yayınlanmış.Dolayısıyla sonuçlar değerlendirildiğinde Tekirdağ ya 1.kümede ya 2.kümede en kötüsünde ise 3.kümede yer alıyor.Amaaa bir konu var ki sadece o konuda Tekirdağ 5.KÜMEDE!..O konu da ne yazık ki en olmaması gereken konu!.. EĞİTİM!...
Bu raporda, özelikle eğitimle ilgili veriler çok şaşırtıcı geldiği için,ne olur ne olmaz belki bir yanlışlık vardır,her ihtimale karşı teyit edelim,doğrulamasını yapalım diye bir de YÖK’ün ,ÖSYM’nin ve TÜİK’in verilerine bir göz atalım istedik.
YÖK ‘ün açıklamış olduğu 2013 yılı verilerine baktığımızda Türkiye genelinde 32.sırada olan ilimizin,2018 yılında 66. Sıraya, 2021 yılında ise 63.sıraya gerilemiş olduğunu gördük!..Şu anda ne durumdayız bilemiyoruz!..Paylaşılmadığına göre daha da beter olabilir mi sizce?..
Bu ; ne demek biliyor musunuz?..
Bu ; bir facia demek!
Bu ; İlimizde eğitimi geliştirme ve iyileştirme anlamında hiçbir çaba ortaya konmuyor, demek!
Bu ; hepimiz bir güzel uyutuluyoruz, demek!
Bu ; Tekirdağ’ımıza,bize,çocuklarımıza yazık oluyor, demek!
Bu; en acil, en önemli gündemimiz EĞİTİM olmalıdır demek!
Anlı şanlı siyasetçiler, atanan valiler, seçilen belediye başkanları, sivil toplum örgütleri ve şehrimizi kaderine terk eden hemşerilerimiz, gelin!...Gelin ve şehrinize sahip çıkın.Çünkü bu sorun artık hepimizin sorunu! Bu sorun artık memleketimizin sorunu!..
Okul idarecileri, öğretmenler ve eğitim çalışanlarını hiç söylemiyoruz, çünkü o kısmı gayet iyi biliyoruz!...Çalışan hep çalışıyor, çalışmayanlarda sırtını birilerine dayamaya devam ediyor.
Milli eğitim yöneticileri mi ! Yani en çok sorumluluk sahibi olması gerekenler ; Onlar da hiç umut yok!.. Onlar sonuçları gizleyip kendilerine ödül alma peşinde,CV oluşturma PR yapma derdinde,bir sonraki koltuk ne olur! onun derdinde! Eğitim mi ! Öyle bir dertlerinin olmadığı kesin!..ve tabii ki bu sonuçlarla da sabit!..
Ceketinin üç düğmesini birden ilikleyip,topuk selamı çakan eğitim yöneticilerimiz var bizim!..Emir demiri keser diyen!..Yukarılardan talimat gelince yol boylarında nöbet tutan,aldığı hiçbir emri,talimatı sorgulamayan,”İnisiyatif almak” ne demek! Anlamını bile bilmeyen!..Eee bunları yaptıktan sonra sonuçların ne önemi olabilir ki!..
Göreve nasıl paraşütle geldilerse, o şekilde devam ediyorlar.
Bakın ! eğitim yerlerde sürünüyor, peki bunun sorumlusu kim? Ve bu kimin umurunda? Sorumlularının umurunda olmadığı kesin,çünkü onların tek derdi var!. Arkaları güçlü olsun yeter!
Kime ya da nerelere ne yararları dokunuyorsa artık?..
Liyakat,ehliyet, hak getire!
Şimdi herkesin şapkasını önüne koyup bir kez daha düşünmesi açısından illerin başarı sıralamasını, tek tek sizlerle paylaşmak istiyoruz.
İşte 81 ilin başarı sıralaması. ( 2021 YÖK verileri’ne göre )
Peki bu sıralama, Liselere giriş sınavı olan LGS’de değişir mi diye soracak olursanız?
Evet biraz değişir ama çok önemli oynamalar olmaz, bir -iki basamak öne ya da arkaya kayma olur hepsi o kadar...
1. Ankara, 2. Eskişehir, 3. Kırşehir, 4. Denizli, 5. Bursa, 6. Aksaray, 7. Niğde, 8. Kayseri, 9. Konya, 10. Malatya, 11. Kırıkkale, 12. Burdur, 13. Nevşehir, 14. Karaman, 15. Uşak, 16. Osmaniye, 17. Samsun, 18. Amasya, 19. Adıyaman, 20. Aydın, 21. Erzincan, 22. Isparta, 23. Trabzon, 24. Adana, 25. Mersin, 26. Erzurum, 27. Çorum, 28. Elazığ, 29. Antalya, 30. İzmir, 31. Kahramanmaraş,
32. Balıkesir, 33. Bartın, 34. Bolu, 35. Bilecik, 36. Tokat, 37. Kütahya, 38.Sakarya, 39. Karabük, 40. Sivas, 41. Hatay, 42. Bingöl, 43. Zonguldak, 44. Yalova, 45. Muğla, 46. Yozgat, 47. Çanakkale, 48. Ordu, 49. Kocaeli, 50. Manisa, 51. Muş, 52. Afyonkarahisar, 53. Edirne, 54. Giresun, 55. Diyarbakır, 56. Gümüşhane, 57. Mardin, 58. Gaziantep, 59. Kastamonu, 60. İstanbul, 61. Van, 62. Batman, 63. TEKİRDAĞ, 64. Bitlis, 65.Bayburt, 66. Kırklareli, 67. Çankırı, 68. Düzce, 69. Ağrı, 70. Rize, 71. Sinop, 72. Siirt, 73. Şanlıurfa, 74. Kilis, 75. Tunceli, 76. Iğdır, 77. Kars, 78. Şırnak, 79. Ardahan, 80. Artvin, 81. Hakkâri
Sınava giren tüm adaylar üzerinden illerin başarı sırası ortalamasına bakıldığında, Ankara, Eskişehir, Kırşehir, Denizli ve Bursa’nın en başarılı iller oldukları ve ortalama başarı sıralarının 520 binlerde olduğu görülmektedir. Şırnak, Ardahan, Artvin ve Hakkari’nin en başarısız iller oldukları ve ortalama başarı sıralamalarının 614-628 binlerde olduğu görülmektedir. En başarılı iller ile en başarısız iller arasında 100 bin ortalama başarı sıralaması farkı görülmektedir.
En başarılı Ankara
YGS’de, en başarılı il Ankara olurken, Başkent’i sırasıyla Eskişehir,Kırşehir, Denizli ve Bursa izliyor. Başarı listesinde İstanbul kendine 60. sırada yer bulabilirken, İzmir 30. Tekirdağ ise 63.Sırada.
Sınavda en düşük başarı gösteren il ise Hakkari oldu.Tekirdağ ve Hakkari sonuç itibariyle birbirine çok yakın!
Niye acaba?..
Herkesin mazereti var!
Hangi başarısız il yönetimiyle konuşursanız konuşun herkesin kendine göre bir mazereti vardır illa ki. Kimi iç göçten yakınıyor, kimi kalabalık sınıflardan, kimi de sürekli değişen öğretmenlerden yakınır…
Peki beyler!...Aynı durum, diğer iller için geçerli değil mi?
Örneğin iç göçü, sadece üç-beş ilimiz mi alıyor?
Ya da hiç göç almayan illerin hepsi başarılı mı? Ya da bulduğunuz mazeret her neyse!...
Sonuçlarda ki heterojen dağılım apaçık gösteriyor ki öne sürülen bu mazeretlerin hiçbiri geçerli ya da gerçek neden değil!...Gerçek neden,geçerli neden çok açık çok net ortada ; YÖNETİM!...YÖNETİM ANLAYIŞI!...Liyakat ve Ehliyet!...Gerisi lafügüzaf’tan başka bişey değil!...
Ayrıca ; bu konularda, bu sonuçlar üzerinde yerel dinamiklerin katkıları da çok çok önemli!...
Eğer bölge siyasetçileri ile yerel ve mülki amirler eğitim konusunda ciddi ve kararlı ise SONUÇ ALINIYOR.. Yok eğer, eğitimi hiç ağızlarına almıyor ya da çok konuşup hiç takip etmiyorlarsa, sonuç tam anlamıyla bir FELAKET olabiliyor.
Listeye göz atarken bir de bu kriterler çerçevesinde bakmanızda yarar var.
En istikrarlı iller…
Bazı iller var ki, her koşulda başarılı olabiliyorlar. Örneğin Bursa, göçse göç alıyor, zenginlikse fazlasıyla var ama ona rağmen eğitimi hiç ihmal etmiyor.
Ya da Eskişehir,Kayseri, Aydın, Denizli, Isparta, Kırşehir, Niğde, gibi kendi yağında kavrulan kentleri ele alalım. Onlar hem bu sınavda, hem LGS de, hem de her yıl, hep ön sıralarda yer alıyorlar.
Bu sıralamada bizim en çok şaşırmamız gereken şehir tabiî ki Tekirdağ!
Konuştuğunuzda sürekli başarıdan dem vuran, her yıl merkezdeki il ve ilçelerdeki ilçe yöneticilerine yani birbirlerine bol keseden ödül dağıtan sayın yöneticilerimiz, iş bu sonuçların açıklanmasına gelince, neden sır gibi saklayıp hiç kimseyle paylaşmıyorlar?..
Web sitelerine baktığımızda sürekli istatistik oluşturan,gezi ve ziyaret fotoğrafı paylaşan,her şeyin matematiğini yapıp reklam ve pazarlama peşinde olan bu yöneticiler, bu sorumlular, sıra asıl paylaşmaları gereken EĞİTİM SONUÇLARINA gelince neden sırra kadem basıyorlar! Neden bu sonuçlar hiç olmamış,hiç yaşanmamış sayıyorlar! Halbuki paylaşsalar. bütün herkes görse, herkes payına düşeni alsa iyi olmaz mı ?
Peki ya sayın valimizin, sayın kaymakamımızın bu konuda ki fikirleri ne acaba ? Bu sonuçları hiç mi görmediler ? Hiç mi haberleri yok ? Atandıkların da bu konularla ilgili brifingi kimden,kimlerden nasıl aldılar ? Ödül verirken, Ceza onaylarken acaba bu sonuçlara hiç baktılar mı ?..
Sahi bu arada bu yıl bakanlıktan başarı belgesi ve ödül alan yöneticilerimiz kimler acaba ? Hatta gerçekten merak ettik bir bakalım şu 63.sıraya 66.sıraya da ödül verilmiş mi ?!..
Beyefendilere neden bu kadar başarısızız ne eksiğimiz var acaba diye sorduğumuzda aldığımız cevap ; Ticaret ve tarım çok yaygın o yüzden olabilir diyorlar! Peki o zaman Kayseri’de ,Bursa’da tarım yok mu? Ticaret yok mu ? Tablolarda ve sonuçlarda görüldüğü üzere hem ticareti hem tarımı hem de eğitimi bir arada götürmeyi pekala başarabiliyorlar.
Eğitim ciddi iştir beyler! Kimsenin keyfine bırakılmayacak kadar ciddi!
Eğitim bir ülkenin, bir şehrin geleceğidir!
Eğitim her şeyin nedenidir !
Eğitim bir beka sorunudur!
Kendi çocuklarınız söz konusu olduğunda konfor alanınızı terk etmemek için bakanlara,siyasilere yalvar yakar olup aman oğlum/kızım sınava girecek aman bir yıl daha müsaade edin demek ve bu müsaadeyi almak kolay,kolay da!...Peki bizim çocuklarımız ne olacak ?..Onların bir geleceği bir değeri yok mu ?..Sizinkiler evlat ta bizim çocuklarımız başka bir şey mi?..Soruyoruz şimdi size ; Tekirdağ’ımızda ,Şarköy’ümüzde eğitimi bu hale getirirken hangi vicdanla hangi hakkaniyetle hareket ettiniz?..
Desenize hangi vicdan hangi hakkaniyet?!..
KARNE Mİ ? ALIN SİZE KARNE!...
Özetin özeti: Bulunduğunuz şehrin eğitim karnesini ne olur dikkatle inceleyin ve hesap sorun, sonuçları sorgulayın yoksa bu vebalin altında hepimiz kalırız! Ve bu tablo düzelmeden ne sürdürülebilir bir başarı ne bir huzur ne de kalkınma mümkün olabilir. Ankara, Bursa ve Kayseri bu konuda en güzel örnekler...ÖRNEK ALIN!..
Takip etmeye devam…
Not ; Tüm istatistikler ve rakamlar açık kaynaklarda mevcuttur, isteyen, merak eden internet üzerinden hemen ulaşabilir.